Tuesday, April 9, 2013

Hva er Divid? Hvorfor Divid? Divid forklart!

Vi startet med et selvopplevd problem. Vi tenkte ut en tjeneste som løste problemet. Tjenesten fikk navnet Divid, men hva er egentlig Divid? Vi forklarer deg enkelt her. Dette er verdt å lese. Promise!


Til nå har Divid vært en tjeneste vi kun har ønsket oss og ikke kunne sett eller brukt. Målet er at dette skal bli en fullverdig tjeneste som kan benyttes. Vi vil i dette innlegget forklare hva Divid er og hvordan det kan brukes.

Hva er Divid?
Divid er en web-basert tjeneste som gjør deling av utgifter enklere. Hvis man for eksempel vil lage en vidunderlig middag med bokollektivet så kan man bruke Divid for å dele på utgiftene til mat.

Vent litt... Web-basert? What?
Fordelen med Divid fremfor andre applikasjoner er at Divid fungerer på alle plattformer. Uansett om du benytter din fars gamle bærbare Hewlett-Packard datamaskin eller Iphone, Samsung Galaxy S3, Windows Phone, Ipad, Windows tablet eller en Android Tablet...phew, trekk pusten... Så fungerer Divid!

Kult! Hvordan foregår dette?
Dette er takket være PhoneGap som lar oss skrive programmet i HTML, CSS og Javascript. Divid er egentlig kun en nettside hvor du kan logge inn og føre dine utgifter.

Dette høres jo fancy ut, men jeg tror ikke vennene mine gidder å opprette bruker for å dele utgiften for alle bananene jeg kjøpte til fruktkurva...
Det er helt greit, men hva om du kun behøver å sende de en link til prosjektet? Høres bedre ut sant? For du trenger ikke å registrere deg for å delta. Det holder med at en person oppretter prosjektet, deretter kan han/hun invitere via e-mail eller sende en link!

Seriøst? Ok, dette ble så mye mer aktuelt nå! Men, ideen er jo ikke ny akkurat?
Det stemmer det Jens. Det finnes andre tjenester, men Divid vil være den eneste norske tjenesten som fungerer enkelt, uavhengig hva du benytter.

Norsk?
Jepp!

Så, la oss si jeg oppretter et prosjekt og inviterer 15 personer hvor 5 ikke betaler. Hva da?
Da sender du de en påminnelse gjennom prosjektet slik at de får en notifikasjon på telefonen, nettbrettet eller datamaskinen om at de fortsatt ikke har betalt det de skylder... Og dette helt uten ubehageligheter!

Ubehageligheter?
Jepp, Divid kommer med anti-ubehagelighetsgaranti... Det vi mener er at man lar penger være penger og venner være venner. Hvis du synes det er ubehagelig å si ifra at bestevennina di skylder deg penger, så kan du heller la Divid si ifra.

Dette virker lovende!
Vi sa jo det var verdt å lese.

Ok, men jeg skal på ferietur med venner til Malaga i sommer, hvor finner jeg Divid?
Divid vil etter planen være tilgjengelig i juli og vi jobber som noen helter med å få dette i land.


Hvis du sitter igjen med flere spørsmål, så gjerne kontakt oss!




No comments:

Post a Comment