Etter hard jobbing til 03.00 natten til 27.05 leverte vi inn bacheloren til trykking.
Wednesday, May 29, 2013
Wednesday, May 22, 2013
Friday, May 10, 2013
It's friday, friday!
Fun, fun, fun! Ingen tvil om at det er fredag når Rebecca Black skjærer i ørene!
Vi sitter forøvrig å skriver mye. Akkurat nå jobber vi iherdig med design- og arkitekturdokumentasjon. Dette er et dokument hvor vi beskriver alt vi har gjort designmessig med Divid. Det er mye vi har gjort og derfor mye som skal skrives.
Vi begynner å innse at det snart er frist. Hele prosjektet skal leveres og være ferdig 27.mai og vi har fortsatt mye å gjøre, men vi gleder oss stort. Det er bare en måte å beskrive hvordan tiden går. Slik som Rebecca beskriver det: "Yesterday was thursday, tooo-o-oday is friday, tomorrow is saturday and sunday comes afterwaaards". Dagene går altså.
Her er treaten til dere som også har like mye fredagsfølelse som oss! You're welcome!
Lik oss gjerne på Facebook for flere oppdateringer. Trykk på liker-knappen til høyre!
God helg!
Vi sitter forøvrig å skriver mye. Akkurat nå jobber vi iherdig med design- og arkitekturdokumentasjon. Dette er et dokument hvor vi beskriver alt vi har gjort designmessig med Divid. Det er mye vi har gjort og derfor mye som skal skrives.
![]() |
| Dennis og Robert jobber mens de hører Friday av Rebecca Black for niende gang. |
![]() |
| Noen lurte på hvordan Dennis keeps on going med nettsiden? |
Her er treaten til dere som også har like mye fredagsfølelse som oss! You're welcome!
Lik oss gjerne på Facebook for flere oppdateringer. Trykk på liker-knappen til høyre!
God helg!
Tuesday, May 7, 2013
Kom mai du skjønne... eh
Vi trodde ikke våre egne øyne da vi kom til mai, men som vi sier i trøndelag - "dæven døtte som tia flyg i godt lag!".
For mai kom som julekvelden på kjerringa... Ok, nok av dette. Uansett er det ikke lenge igjen før vi er ferdig med bacheloren. Vi har store mengder jobb igjen å gjøre og ethvert tastetrykk skal dokumenteres. Slikt blir det mye arbeid av.
Vi fikk inn ett spørsmål fra en av våre lesere forrige uke om hvordan det ser ut når vi jobber (Ok, vi fikk ikke noe spørsmål, men la oss late som at noen lurte på det)... Og det vil vi gladelig vise dere! Så se her:
For mai kom som julekvelden på kjerringa... Ok, nok av dette. Uansett er det ikke lenge igjen før vi er ferdig med bacheloren. Vi har store mengder jobb igjen å gjøre og ethvert tastetrykk skal dokumenteres. Slikt blir det mye arbeid av.
Vi fikk inn ett spørsmål fra en av våre lesere forrige uke om hvordan det ser ut når vi jobber (Ok, vi fikk ikke noe spørsmål, men la oss late som at noen lurte på det)... Og det vil vi gladelig vise dere! Så se her:
![]() |
| Legg forøvrig merke til Windows Graphics Programming boka som sikkert har vært til bedre nytte tidligere |
![]() |
| Franske Nytelser på Trondheim Torg har merket en økning i salget |
![]() |
| Den skremmende veggen. Det er med både sorg og glede vi streker over når dagen er over. |
Tuesday, April 23, 2013
Divid får et ansikt!
Hittil har ikke Divid sett ut. Bokstavelig talt har det ikke vært noe å se... inntil nå!
Vi gjør det enkelt å greit og viser ett bilde av forsiden og ett av dashbordet. Kanskje får dere se mer senere. Her er de!
Vi vil forhåpentligvis vise mer, men vi må holde litt tilbake og heller pirre dere litt i mellomtiden inntil vi er ferdig.
Vi gjør det enkelt å greit og viser ett bilde av forsiden og ett av dashbordet. Kanskje får dere se mer senere. Her er de!
![]() |
| Slik ser forsiden ut akkurat nå. |
![]() |
| Dette er dashbordet hvor man får oversikt over prosjektene, status total og siste aktiviteter. |
Vi vil forhåpentligvis vise mer, men vi må holde litt tilbake og heller pirre dere litt i mellomtiden inntil vi er ferdig.
Tuesday, April 9, 2013
Hva er Divid? Hvorfor Divid? Divid forklart!
Vi startet med et selvopplevd problem. Vi tenkte ut en tjeneste som løste problemet. Tjenesten fikk navnet Divid, men hva er egentlig Divid? Vi forklarer deg enkelt her. Dette er verdt å lese. Promise!
Til nå har Divid vært en tjeneste vi kun har ønsket oss og ikke kunne sett eller brukt. Målet er at dette skal bli en fullverdig tjeneste som kan benyttes. Vi vil i dette innlegget forklare hva Divid er og hvordan det kan brukes.
Hva er Divid?
Divid er en web-basert tjeneste som gjør deling av utgifter enklere. Hvis man for eksempel vil lage en vidunderlig middag med bokollektivet så kan man bruke Divid for å dele på utgiftene til mat.
Vent litt... Web-basert? What?
Fordelen med Divid fremfor andre applikasjoner er at Divid fungerer på alle plattformer. Uansett om du benytter din fars gamle bærbare Hewlett-Packard datamaskin eller Iphone, Samsung Galaxy S3, Windows Phone, Ipad, Windows tablet eller en Android Tablet...phew, trekk pusten... Så fungerer Divid!
Kult! Hvordan foregår dette?
Dette er takket være PhoneGap som lar oss skrive programmet i HTML, CSS og Javascript. Divid er egentlig kun en nettside hvor du kan logge inn og føre dine utgifter.
Dette høres jo fancy ut, men jeg tror ikke vennene mine gidder å opprette bruker for å dele utgiften for alle bananene jeg kjøpte til fruktkurva...
Det er helt greit, men hva om du kun behøver å sende de en link til prosjektet? Høres bedre ut sant? For du trenger ikke å registrere deg for å delta. Det holder med at en person oppretter prosjektet, deretter kan han/hun invitere via e-mail eller sende en link!
Seriøst? Ok, dette ble så mye mer aktuelt nå! Men, ideen er jo ikke ny akkurat?
Det stemmer det Jens. Det finnes andre tjenester, men Divid vil være den eneste norske tjenesten som fungerer enkelt, uavhengig hva du benytter.
Norsk?
Jepp!
Så, la oss si jeg oppretter et prosjekt og inviterer 15 personer hvor 5 ikke betaler. Hva da?
Da sender du de en påminnelse gjennom prosjektet slik at de får en notifikasjon på telefonen, nettbrettet eller datamaskinen om at de fortsatt ikke har betalt det de skylder... Og dette helt uten ubehageligheter!
Ubehageligheter?
Jepp, Divid kommer med anti-ubehagelighetsgaranti... Det vi mener er at man lar penger være penger og venner være venner. Hvis du synes det er ubehagelig å si ifra at bestevennina di skylder deg penger, så kan du heller la Divid si ifra.
Dette virker lovende!
Vi sa jo det var verdt å lese.
Ok, men jeg skal på ferietur med venner til Malaga i sommer, hvor finner jeg Divid?
Divid vil etter planen være tilgjengelig i juli og vi jobber som noen helter med å få dette i land.
Hvis du sitter igjen med flere spørsmål, så gjerne kontakt oss!
Saturday, April 6, 2013
Mentor og forretningsplan
Det kan vel mildt sies at vi har hatt noen travle uker med mye arbeid... Og mer skal det bli!
Til dere som har besøkt bloggen hver morgen før vg.no; Beklager lite oppdateringer! Den siste tiden har vi skrevet ferdig et utkast av forretningsplanen og det har vært en veldig lærerik prosess. Vi fikk vår egen mentor gjennom venturecup i starten av mars, Inge Hovd Gangås fra Investinor. Vi var så heldig at vi fikk et møte med Inge 18 mars for å diskutere resultat av markedsundersøkelsen og annet relevant rundt tjenesten Divid. Dette var et møte vi var svært fornøyd med da vi fikk god input på resultatene fra markedsundersøkelsen og veiledning rundt hvem som faktisk er målgruppen for tjenesten Divid.
Det sies at man skal skrive en del forretningsplaner før man får teket på det. Dette er en sannhet uten modifikasjoner. Vi leverte vår forretningsplan til VentureCup 4 april og til vår veileder Tor Atle. Vi har allerede fått feedback fra veileder og er godt i gang med å revidere forretningsplanen som forøvrig er et levende dokument.
Vi ønsker å rette en takk til Inge Hovd Gangås for gode råd og veiledning som mentor i VentureCup.
Til dere som har besøkt bloggen hver morgen før vg.no; Beklager lite oppdateringer! Den siste tiden har vi skrevet ferdig et utkast av forretningsplanen og det har vært en veldig lærerik prosess. Vi fikk vår egen mentor gjennom venturecup i starten av mars, Inge Hovd Gangås fra Investinor. Vi var så heldig at vi fikk et møte med Inge 18 mars for å diskutere resultat av markedsundersøkelsen og annet relevant rundt tjenesten Divid. Dette var et møte vi var svært fornøyd med da vi fikk god input på resultatene fra markedsundersøkelsen og veiledning rundt hvem som faktisk er målgruppen for tjenesten Divid.
Det sies at man skal skrive en del forretningsplaner før man får teket på det. Dette er en sannhet uten modifikasjoner. Vi leverte vår forretningsplan til VentureCup 4 april og til vår veileder Tor Atle. Vi har allerede fått feedback fra veileder og er godt i gang med å revidere forretningsplanen som forøvrig er et levende dokument.
Vi ønsker å rette en takk til Inge Hovd Gangås for gode råd og veiledning som mentor i VentureCup.
Tuesday, March 19, 2013
Produktet er navngitt
Markedsundersøkelsen er konkludert og applikasjonen har fått et ordentlig navn!
Vi vil takke alle som hjalp, tok seg tid til og bidro med å besvare undersøkelsen vår! Totalt fikk vi inn 886 svar på Google forms. Det tilsvarer nesten et representativt utvalg for landet (1000), og teamet er veldig fornøyd med resultatet. 124 personer meldte seg for ytterligere plaging.
Besvarelsene puttet vi inn i en MySQL database så vi lettere kan hente ut det vi trenger til analysen.
Navn på tjenesten og appen har lenge vært et problem for oss. Ikke har vi klart å bli enige og ei heller var alle alternativene noe å krangle om - de var for dårlige. Så vi plundret litt på det i dag og kom på følgende; divid.no som vi registrerte domener på (etter å ha formulert en eierskapsavtale). Videre må vi finne et virksomhetsnavn. Men det forblir DERS foreløpig.
Vi vil takke alle som hjalp, tok seg tid til og bidro med å besvare undersøkelsen vår! Totalt fikk vi inn 886 svar på Google forms. Det tilsvarer nesten et representativt utvalg for landet (1000), og teamet er veldig fornøyd med resultatet. 124 personer meldte seg for ytterligere plaging.
Besvarelsene puttet vi inn i en MySQL database så vi lettere kan hente ut det vi trenger til analysen.
Navn på tjenesten og appen har lenge vært et problem for oss. Ikke har vi klart å bli enige og ei heller var alle alternativene noe å krangle om - de var for dårlige. Så vi plundret litt på det i dag og kom på følgende; divid.no som vi registrerte domener på (etter å ha formulert en eierskapsavtale). Videre må vi finne et virksomhetsnavn. Men det forblir DERS foreløpig.
Thursday, March 7, 2013
Markedsundersøkelsen er i gang!
Markedsundersøkelsen er sendt ut og vi har allerede fått inn mange svar! Takk til alle som deltar!
Følg denne linken for å svare: http://goo.gl/2pj1T
Etter mye lesing og veiledning rundt markedsundersøkelsen kunne vi endelig i går trykke ned knappen og sende ut undersøkelsen. Data vi samler inn vil bli svært viktig for utformingen av appen. Det må sies at markedsundersøkelse er veldig spennende, fordi vi får samlet inn myeverdifulle meninger om apper og deling av penger med andre.
Neste steg blir nå å dra ut for å møte mennesker på gata og skoler. Vi vil også gjennomføre denne undersøkelsen ute blant folk for å nå flere aldersgrupper. Vi planlegger å gjennomføre dette neste uke. Vi håper været blir like bra da som idag!
![]() |
| Fra vår arbeidsplass, måtte været holde seg til neste uke, noe det antageligvis ikke gjør. |
Vi syns utsendingen av markedsundersøkelsen var et viktig mål og måtte feire dette igår. Vi bestemte oss derfor å ta teammøte hjemme hos Stian. Vi spilte vri åtter med chips. Etterfulgt av femtito-plukk-opp. Uansett, vi feiret. Vi koste oss veldig mye med å se hvor mange som svarte!
![]() |
| Vi var glade over tallet på deltagere som økte. |
Vi gleder oss til å fortsette undersøkelsen neste uke og analysere svarene! Vi ønsker igjen å takke alle som har deltatt. Hvis du ikke har deltatt, men ønsker dette er vi svært takknemlig!
Følg denne linken for å svare: http://goo.gl/2pj1T
Tuesday, February 26, 2013
Post-it lappens mange bruksområder
Etter en uke rammet av reise, sykdom og kurs er vi nå tilbake igjen for fullt og tråkker gassen i bånn. Denne uken står markedsundersøkelsen, forstudierapport og post-it lapper(?) på planen.
Uke 8 ble en uke med spredd arbeid. Det ble fokusert mest på individuelle oppgaver som å komme med spørsmål til markedsundersøkelsen og skrive kode. Da vi alle var på plass 09:00 så møttes blikkene og vi visste at nå må vi sette igang... men først måtte vi oppdatere straffesystemet vårt for diverse ymse misligheter.
![]() |
| Robert og Dennis tar seg god tid med å henge opp lappene. |
Mail til veileder er sendt med markedsundersøkelse for å få en tilbakemelding på arbeidet vi har gjort. I mellomtiden dedikerer vi tiden til vår forstudierapport og koding.
Tuesday, February 12, 2013
Stian Alexander Olsen
Bachelor Candidate 3-year IT-supported Business Administration ~ HIST
Underdog | Quiet | Hard working | "social" | Malicious | Humorous | Rage | Troll | Earnest
Gadget crazy | Guitar hero | Wanna-be stand-up comedian | Golfer
Metropolitan | Creative | Rocker
Mated | @Livetfordummies | Station wagon | Dog
Who are you?
I am not the oldest, nor the youngest in the group, so I am kinda caught in the middle, like the A1 song. I was born and raised here in Trondheim and ended up doing this bachelor degree with three foreigners from the southern part of Norway. I am a guy who likes to use a sense of humour in the work we do... a lot! Although it is kinda ironic that I am also the guy who tend to get the most annoyed by the pity of small issues, both work related and not, If I have experienced something annoying, I would not hesitate to share it! - I will probably have tweeted it.
What are your strengths, weaknesses, and interests?
I am the quiet type who like to use my two ears before I say something dumb. You could say I am careful with yelling my opinions out loud, in fear of the reactions I might get, which can be a negative side. I see myself as the multicolored brick in this puzzle, trying to fit the wrong way. I have some radical ideas and I am focused on doing things in our own unique way. I like getting things done, but in a precise way. I like working with others, but may have a tendense to fade out in a bigger working crowd.
I am the quiet type who like to use my two ears before I say something dumb. You could say I am careful with yelling my opinions out loud, in fear of the reactions I might get, which can be a negative side. I see myself as the multicolored brick in this puzzle, trying to fit the wrong way. I have some radical ideas and I am focused on doing things in our own unique way. I like getting things done, but in a precise way. I like working with others, but may have a tendense to fade out in a bigger working crowd.
What interests you about the product and service you are going to deliver?
It triggers me that it might be a market for our product. Personally I strongly believe there is a market, this is definitely my drive for the project. Also the fact that we have a potential to create something helpful, not just a funny game, but a product that can solve conflicts easy in everyday life.
How do you determine or evaluate success?
First of all we must set goals and be determined to reach for those goals. I would say that success would be reached if we can achieve ambitious goals which makes us reach even longer. That to me is success.
What role do you prefer on a team project?
The quiet squirrel in the corner eating peanuts? You could call me a teamworker and a creative head. We have a saying in norwegian which in bad translation goes something like this; Pissing upwind.
What two or three things would be most important to you in your job?
Teamwork, coffee and teamwork.
What is your greatest strength?
I tend to use my ears before I speak. Trying to be original in the work I do. I consider those two things my greatest strengths.Teamwork, coffee and teamwork.
What is your greatest strength?
Why do you think you would do well on this project?
Describe your work ethic.
Making somehting people would want to use, listening to potential customers and study what they would want in this kind of product.
Describe your work ethic.
Getting things done.
Half empty or half full?
I would prefer myself full and the cup empty.
Beer?
Yes?
Robert Kolstadbakken Joramo
Master Candidate 3-year IT-supported Business Administration ~ HIST
Punctual | Balanced | Stubborn | Donkey | Candid | Bully | Happy | Introvert
Hiking | Cageball | Skydiving | COD
Greek | Gamer | Football
Rural | "down-to-earth" | Hick
"Married" | Trapped - help!
Who are you?
The youngest member of the group, by some distance. I am a constant over-achiever, who aim high and reach higher. Im from rural Årnes where I plan to live out the rest of my life, spawn, die and reincarnate as a superior entity still in sweatpants. Fear me!
What are your strengths, weaknesses, and interests?
My biggest weakness is my strength; physical strength that is. I am weak as a bad pun! Love teamwork, in any situation, except the one where noe one is working. My strengths is being a realist, by-the-book kind of guy and never giving up. My stubborness might be cripple the creative flow of projects, but it fits my role in the team.
What interests you about the product and service you are going to deliver?
It interests me in many, many, many ways! Too many ways to mention here.
How do you determine or evaluate success?
I stand back and watch people's amazement as they admire my work. Or laugh.
What role do you prefer on a team project?
Coordinator; bossing people around. What a blast that is! Jokes aside, coordinating work is fun and an important part of any project work.
What two or three things would be most important to you in your job?
Co-workers. They make a bad day good. Also important that I actually like what I am doing, thats about it.
What is your greatest strength?
Read Q2. Might be logic, although how I apply it is beyond reason. Co-workers. They make a bad day good. Also important that I actually like what I am doing, thats about it.
What is your greatest strength?
Why do you think you would do well on this project?
Because I am that good, I am like GOD! I am, really!
Describe your work ethic.
Because I am that good, I am like GOD! I am, really!
Describe your work ethic.
Do it, or shut up.
Half empty or half full?
Empty!
Beer?
I make myself.
Erling Aaby
![]() |
Shortbread
Bachelor Candidate IT-supported Business Administration ~ HIST
Bachelor History ~ UIO
Forgetful | Sincere | Willful | Honest | Obsessive | Generally nuts | Forgetful
Offpiste skiing | White water kayaking | Scuba diving
Medium level geek | Gamer | Thinker | Reader
Creative | Bourgeois | International
Single | Call me, pls! :D
Who are you?
Contrary to the fact or what you may have heard I am a reasonable and cheerful guy. Who can't help himself. Either by making a creative mess, or charging ahead. Besides being old and stubborn Im from Oslo, interdisciplinary ~ history and IT, and to some I appear quite annoying while to others endearing - I really don't care which.
I am a team player so I tend to mediate and focus on the teams function and progress. This can be a rather unfulfilling and unrewarding experience. We are a stubborn bunch.
I hunt opportunities and original ideas. It is my second nature to analyse and interprete. I get caught up in things too easily and have little regard for limits which I should be aware of. This is both positive and negative in equal measures. Who in their right mind tells you not to think outside the box? Interests are varied. If they weren't, they wouldn't be my interests.
What interests you about the product and service you are going to deliver?
The opportunity this might bring a lot of people and a general hope that it might take off!
I have use for the service myself. There are many aspects of this service that interest me. Mainly design, UI, development, user feedback/participation, and the business drive and aspect of the project.
How do you determine or evaluate success?
I determine my success on two conditions; the standards to be met for reaching and achieving the set goals, and of course my own preferences. A project might succeed, but I might not be happy with the results. I give my best either way.
What role do you prefer on a team project?
Analytic (ME), Resource investigator (RI), Innovator (PL)
What two or three things would be most important to you in your job?
Variety
Elbow room
Choice
Variety
Elbow room
Choice
Feedback and vice versa
"Out of the box thinking"
Progressiveness
Open mindedness
"Out of the box thinking"
Progressiveness
Open mindedness
3-Gate Robo
It is foretold § No, Im probably the biggest sceptic in this team.
Describe your work ethic.
All or nothing!
It is foretold § No, Im probably the biggest sceptic in this team.
Describe your work ethic.
All or nothing!
Half empty or half full?
Half quenched, more
Beer?
Beer?
Yes, please - make it a red ale!
Dennis Eriksen
Master Candidate 3-year IT-supported Business Administration ~ HIST
iNtrepid | iCantankerous | iParanoid | iDriven | iGrouch | iSpecific | iOutgoing| iBelligerent
iApple or iDie! | iGEEK | iSceptic
iBeer | iFraternity | iWhisky | iGuns | iUnicorns | iReddit | iBeer
iHipster | iBourgeois | iConfused
iSingle | and iHappy
Who are you?
My mothers son. And sometimes Frank. But I don't enjoy being frank, so I try to stay clear of him.
What are your strengths, weaknesses, and interests?
Why do you want to know?
What interests you about the product and service you are going to deliver?
It's node. Node is cool. It's hip. I want to be hip.
How do you determine or evaluate success?
I usually go with what feels right in the moment. My gut, if you will. And when that doesn't work, I try not to care.
What role do you prefer on a team project?
Whatever, as long as I get to deside what, how, and with whom we do it.
What two or three things would be most important to you in your job?
I need to be able to enjoy my work. I need to look forward to going to work, and I need to work in a windows-free environment.
What is your greatest strength?
Didn't we go over this already?What is your greatest strength?
Why do you think you would do well on this project?
I don't hate my team-members. That's a plus.
Describe your work ethic.
I don't hate my team-members. That's a plus.
Describe your work ethic.
If it needs to be done, find someone who can do it. If there's no-one, it can wait.
Half empty or half full?
For fuck's sake, just fill it up!
Beer?
Yes please. I'm an avid untappd-user, so make it one I haven't had before.
Thursday, January 24, 2013
Venture Cup 2013
We received a tip about something called Venture Cup. So we decided to find out what this is and attend the Kick-off party. We were not disapointed. Venture Cup is a national business plan competition for young people with ideas and potential. Why they let us in is beyond us. What appealed to us was that this competition would give us valid study credit (7.5), for something we were going to do anyway, and besides it is something that interests us a great deal too. Honestly the attendance is more important than winning. This cup implies building a network, gathering expertise, getting a second opinion and review for free, which will challenge and motivate us further. This was too interesting to decline.
There were many speakers that night. Leaders and founders of different organizations and businesses gave talks about their experiences and the processes involved in starting up. The most interesting lecture was perhaps Ann-Kristin Johansen who had an idea for a mobile application for first-aid which is launching now in the US!
![]() |
| Ann-Kristin Johansen with her app "Drops". |
Follow the link for more information!
Tuesday, January 22, 2013
Startup
We have begun project planning! Our bachelor assignment is atypical for our study, and inherently risky, ambitious and exciting.
We have defined our assignment ourselves and it involves application development for IOS and Android platforms. Additionally, we have planned to write a business plan for the product and conduct a market survey. This work(b)logg will cover all exciting news and occurrences with the project. Hopefully, group members will use this and share updates, their experiences; wins and grief. We hope this will be engaging for people and as interesting as it is for us.
![]() |
| Counselor Tor Atle Hjeltnes |
Our first counselor meeting, with Tor Atle Hjeltnes, was a wake-up call. Especially considering the size of the project. We entered his office with optimisim and exited with a new appreciation of the situation. The message was clear: "Orient and plan the project correctly! Take special care with the framework and guide lines for review. What surprised the group was the challenge of being on the same page as to what we are really doing. We had to coordinate our efforts and make the most out of the planning phase!
Status :
- First counselor meeting
- Project agreement with school signed
- Copyrights
- Waver
- Availability
- Work contract - for the group
- Work and role allocation
- Coordination of intentions and ideas
- Project framework
- "What we are essentially going to do"
- Ambitions and expectations
- Subject foundation
- Documentation requirements
- Requirements: work hours, logging and reports
To be continued :
- Orientation with the tools and software packages
- Product breakdown - for planning and scheduling
Subscribe to:
Posts (Atom)













.jpg)




